Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jihad a sociální sítě

Jihad je trochu jiný než většina mých studentů. Není to jen jeho netradičním původem a jménem, které mu bulharsko-turečtí rodiče dali v jejich dobré víře víceméně za trest. Jménu se jeho spolužáci po nějaké době už jen zašklebí, stejně jako jeho vtípkům, že dneska přišel pozdě, jelikož v metru byla bomba. 

Jinak je Jihad hloubavý, přemýšlí o tom, co chce říci a svůj názor umí dobře a plynule vyjádřit v několika jazycích. Slušně zdraví nejen spolužáky, ale i učitele, a to i mimo školu, což už je dnes skoro jako zázrak. My učitelé ho máme rádi a divný nám nepřipadá, i když si stejně jako půlka třídy pořídil ty zbytečně velké černé brýle s čirými, nedioptrickými skly a k tomu černý klobouk. Pro spolužáky ale divný je. Jihad totiž nemá smartphone, ani facebook a vlastně nepoužívá vůbec žádné sociální sítě. Zato má velice podezřelou kartičku do knihovny. Jak mi řekla jeho spolužačka Meriam: „,On je Jihad takový zastaralý. S prominutím, paní učitelko, asi trochu jako vy, učitelé!“ Bum!!

Meriam je pravý opak. Je veselá a trochu trhlá. Venku vedro, ona sedí v lavici v zimní čepici a slunečních brýlích (móda druhé půlky třídy). Říká mi, že v zimě čepici zásadně nenosí, to prý jí nosí všichni. Čepici jen tehdy, když je teplo. OK, alespoň ji netáhne na tu půlku hlavy, co má vyholenou. Docela jí to onehdy slušelo, tak jsem jí řekla, že je roztomilá. Během pár minut mi šťastně hlásí, ze si napsala na Facebook, že jí paní učitelka pochválila a už tam má šest "lajků", dva pozitivní "comments" a několik nových žádostí o přátelství od spolužáků, kteří se chtěli přesvědčit, jestli si to tam fakt napsala. A kteří zatím z nějakého důvodu jejími virtuálními "kamarády" nebyli. „Nepřijímám totiž jen tak každého“, šklebila se Meriam a žvýkajíc si piercing na dolním rtu, lstivě dodala:”Vás ale, paní učitelko, přijmu”. Zřejmě jsem ten den pozitivně ovlivnila její společensko-virtuální život. Než odcházela domů, měla několik nových přátel a těch "lajků" už dvanáct. Mně ale zanechala dilema. Mám jako učitelka přijmout její facebookovou žádost o přátelství?

Před pár lety jsme my, zastaralí učitelé, začali diskutovat o tom, jak a zda-li začlenit sociální média do výuky. Počítače jsme do hodin zaintegrovali již dávno a stejně tak jsme přestali blokovat internet. V době všudypřítomného mobilního signálu je to stejně bezpředmětné. Souběžně jsme začali řešit i to, co s mobilními telefony. Dovolíme je při hodině? A pokusíme se při výuce využít Facebook, Twitter, případně i další rychle se objevující sociální sítě, na kterých se nám studenti ztrácí v momentě, kdy jim naskočí obrazovka školního počítače? Budeme s těmito větrnými mlýny bojovat nebo je využijeme v oboustranný prospěch? A půjde to vůbec?

Poměrně rychle jsme se shodli na tom, že naprosto nekontrolované použití mobilních telefonů u teenagerů řešením není. Šikovné holčiny typu blonďaté Laury, kterou při čtení článku o chřipce dovedou myšlenkové pochody až k otázce, jestli je malárie pohlavně přenosná choroba, (čímž si u spolužáků nahraje na odpověď, že jestli se nechá v Africe opíchat komárem, tak potom ano), tak takové musíme smysluplnému používání mobilního telefonu teprve naučit. Než zapne computer a nasadí si nezbytná sluchátka, stihne si Laura mobilem vyfotit minimálně tří selfíčka, vyhodnotit to nejpovedenější, projet ho Instagramem, umístit ho na alespoň dvě sociální sítě a pak s napjatým obličejem zírat do počítače. Na otázku, proč do té obrazovky tak dlouho a téměř nehnutě kouká, odpoví, že čeká, kolik jí to odlajkuje lidí.

Pokud Laura nečeká na lajky, je překvapivě schopná vyvíjet i aktivní činnosti. A to komunikaci nejen se sousedkou vlevo i vpravo, ale i s několika dalšímí lidmi na obrazovkách mobilu i školního laptopu zároveň. Tento rozhovorový multitasking spočívá ve vzájemném posílání si pro ostatní nesrozumitelných slovních zkratek doprovázených nejen klasickými smajlíky, ale i různými obrázky kočiček, opiček a jiných zvířátek v různých pózách. (Kluci posílají místo kočiček nahotinky). Pokud děti necháte při hodině takto multitaskovat, dělají to soustředěně a jsou neuvěřitelně hodné, obzvláště dovolíte-li jim u toho ještě poslouchat muziku (my se s muzikou dokážeme fakt lépe soustředit, paní učitelko!). Vás jako učitele to nikterak neotravuje, naopak máte možnost si o hodinu vyřídit administrativu a to i tu domácí, v klidu si přečíst zprávy a nerušeně skouknout své sociální sítě. Defakto si můžete hodit nohy na stůl a nikdo si toho ani nevšimne.

Samozřejmě tudy cesta nevede. Rodiče nám děti neposílají do školy proto, aby tam (ne)dělaly víceménně to samé, co doma. Naopak předpokládají, že se nám podaří je smysluplně zaměstnat jinak. Od toho jsme vlastně i placení.

Pravidla pro používání mobilních telefonů se dnes na každé škole liší. U nás jsme si stanovili, že mobilní telefon bude buď vypnutý či ztišený v kapse a nebo v tašce, pokud učitel neurčí jinak. Jak a kdy a proč telefony použít si rozhodne každý učitel sám, dle svého uvážení, podle předmětu, který učí a podle aktivity, které se s dětmi hodlá věnovat. Pokud si bude student s mobilem hrát jinak, než určeno a bez předchozího povolení, bude mu telefon zabaven, uložen ve školním sejfu a vrácen až druhý den odpoledne. Tuto klauzuli jsme zanesli do školního řádu, seznámili s ní žáky i rodiče a funguje nám to.

Podobně dopadl pokus o začlenění sociálních sítí do výuky. Zkusili jsme Facebook, vycházejíc z předpokladu, že mezi více než jednou miliardou jeho uživatelů budou jak všichni naši studenti, tak i učitelé. To se ukázalo jako mylné. Studenti typu výše zmiňovaného Jihada a dost vysoký počet kolegů starších ročníků prostě facebook nemá a ani si ho neplánuje zřídit. Ještě větší procento kolegů projevilo obavu a pochopitelnou neochotu k virtuálnímu "přátelení se" nejen se svými studenty, ale překvapivě i s kolegy. Facebook si většina z nás spojuje s volným časem a považuje ho za soukromý. Otázkou tedy zůstalo, zda a proč ho vlastně chceme ve škole používat. Určitě ne proto, aby se studenti mohli bavit tím, že kolega Wittenberg, přezdívaný Sádlo, drží cambridgeskou dietu a navzdory pravidelným návštěvám posilovny se mu nedaří zhubnout (což se stejně ví i bez facebooku) či abychom my pátrali, s kým který student momentálně randí a kde byl jaký večírek (i když i to se povětšinou také ví).

Pro začátek jsme na základě dobrovolnosti zřídili facebookovou skupinu pro kolegy, kteří měli zájem. Poté, co se skupina osvědčila jako funkční informační zdroj, ideální pro rychlé přeposílání zpráv určených většímu počtu adresátů a sdílení odkazů související se školou a vzděláváním, jsme plánovali zřízení podobných skupin pro jednotlivé třídy s třídním učitelem jako administrátorem. Ve skupině se členové nemusí navzájem přátelit, pozvánka se dá poslat mailem a tak není nutné, aby učitelé a studenti navzájem propojovali své profily. Dobře míněný nápad se setkal s poměrně velkou neochotou studentů spojovat si facebook s jakoukoliv povinnou školní aktivitou. Stejně jako my ho považují za něco soukromého. Navíc velká část tříd už podobnou skupinu měla, založenou bez našeho popudu a na té si sdíleli přesně to, co je zajímá. A to domácí úkoly rozhodně nejsou! Zřizování další skupiny nepovažovali za nezbytně nutné. Pokud jim prý budeme potřebovat sdělit něco důležitého (například to, že odpadla ta či ona hodina, což je pro ně jediná relevantní informace školního rázu, kterou jsou ochotní na facebooku číst), můžeme se přidat my k nim. A tak přešla režie do rukou studentů.

I když včasný a funkční tok informací mezi školou a studenty dnes zvládne dobrá školní webovka, mám i teď kolegy, kteří úspěšně a rádi s Facebookem se svými třídami pracují. Používají i Twitter, Instagram, Pinterest nebo Tumblr, budují si s třídami webové stránky a píší blogy. Ostatně, propojujeme se se studenty na Linkedin a sledujeme jejich životní příběhy a peripetie i na Facebooku, pokud o to oboustranně stojíme. Pokud obě strany využívají sociální síť smysluplně, není defakto žádný manuál potřeba.

Tak i já jsem na Facebooku spřízněná s bláznivou Meriam, která už není tak bláznivá, dorostly jí vlasy a je z ní vášnivá obdivovatelka Nového Zealandu a nadšená cestovatelka. Na Facebooku mám i Jihada, který úspěšně studuje a který si nakonec účet také založil. Moc přátel na něm nemá, ale o počtu facebookových přátel to vlastně není, že?

Autor: Eva Zwemmer Tauerová | středa 1.4.2015 15:41 | karma článku: 24,28 | přečteno: 3156x
  • Další články autora

Eva Zwemmer Tauerová

Medvědi nevědí

Na medvěda s baterkou aneb medvědi vědí, že turisti nemaj zbraně. A také o tom, že strach má velké nejen oči, ale i uši.

12.9.2018 v 23:23 | Karma: 15,38 | Přečteno: 577x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Majoránka a rum

Zapomeňte na New York, Sydney, Paříž nebo Londýn! Kde jste doma vám dojde na místě mnohem zajímavějším. A to v Lidlu v Lovosicích.

5.9.2018 v 21:04 | Karma: 26,02 | Přečteno: 1079x | Diskuse| Společnost

Eva Zwemmer Tauerová

Barevná škola

Prázdniny. Magické to slovo! U nás začínají dnes, tady v Nizozemí si ještě týden počkáme. Inu, jiná země, jiný mrav. Jiná země, jiná škola. Máte chuť podívat se na nizozemské gymnázium? Pojdťe se mnou na malou návštěvu.

30.6.2017 v 11:41 | Karma: 20,70 | Přečteno: 1775x | Diskuse| Společnost

Eva Zwemmer Tauerová

Multikulti polévka

Občas se po cestě z fitka domů stavuji tady u nás v haagském ghettu v takovém kebab-shoarma bufetu. Chodník a výlohu mají sice podělanou od holubů a ani vevnitř to není nic moc, ale maso dělají výborné.

27.6.2017 v 9:33 | Karma: 36,54 | Přečteno: 7535x | Diskuse| Společnost

Eva Zwemmer Tauerová

Japonská zahrada Clingendael

Barevně voňavé, květinové povídání o tom, jak holandská hraběnka asijskou perlu v anglickém parku ukryla.

26.6.2017 v 21:33 | Karma: 22,82 | Přečteno: 809x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Kam s ní? S tou pornografií..

„To je tvoje?“ uhodím na svou drahou polovičku. „Hezkej zadek, ukaž!“ zavtipkuje a nedbale prolistuje prvních pár stránek. „Ale prosím tě, co bych já s tím dělal? A ještě v takovým blbým jazyce!“

12.2.2017 v 11:10 | Karma: 27,24 | Přečteno: 1826x | Diskuse| Ostatní

Eva Zwemmer Tauerová

Jak rozdat milión

aneb návod pro ty, kdo si v lednu chtějí udělat radost zdarma a utrhnout si alespoň kousek z celého miliónu.

21.1.2017 v 23:27 | Karma: 18,73 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Vlieland – ostrov vodou obklopený neobklopený

Pokud jste si mysleli, že ostrov je kus pevniny obklopený vodou, tak jste se částečně mýlili. V Nizozemí mají ostrovy, na které dojdete suchou (nebo spíše navlhčenou) nohou. Pokud jste rychlí, zdatní a máte kuráž.

5.7.2016 v 19:47 | Karma: 20,56 | Přečteno: 1520x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Óda na chleba a rýži

slovem o pšence, obrazem o rýži a také o tom, že je někdy dobré se na dovolené ztratit. Pak totiž zjistíte, že opravdu není pole jako pole a u těch rýžových to platí dvojnásob.

29.4.2015 v 8:02 | Karma: 18,89 | Přečteno: 937x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Není pole jako pole

Ačkoliv pocházím z kraje nazývaného zahradou Čech a navíc téměř z vesnice (místní prominou), musím přiznat, ze polní práce mi nikdy moc nevoněly. Chmelovou brigádu jsem vyloženě protrpěla a to i přesto, že mě na ní balil školní playboy s vizáží tehdy ještě žádaného Arnolda Schwarzeneggera. Na okurkové brigádě mě nebalil nikdo a byl to opruz ještě větší, stejně jako každoroční pomoc místním zemědělcům, kterým z valníků vypadalo víc cukrovky než zdrávo a my, nadějní socialističtí středoškoláci jsme to s ohnutými hřbety měli spasit.

19.4.2015 v 17:32 | Karma: 23,87 | Přečteno: 1117x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Stabilní euro? Samozřejmě! Z betonu!

Jak zhmotnit měnu aneb kde si šlápnout třeba na stovku.

17.3.2015 v 22:26 | Karma: 19,27 | Přečteno: 860x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Krabí karneval aneb Balada z hadrů

Zapomeňte na masky a okázalost. Vysypte staré kufry, prošmejděte zaprášené půdy, zalovte ve skříních babičkám a hlavně - obraťte naruby kbelíky na podlahu. Hadry z nich si přišpendlete na záda, kyblík si nasaďte na hlavu a jste připraveni na událost roku. Tedy alespoň v holandském Bergen op Zoom.

24.2.2015 v 15:14 | Karma: 18,75 | Přečteno: 689x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Polib mě a pošli mě

Líbat se dá kde co. Můžete zlíbat svůj protějšek. Můžete políbit kolegyni ruku. Babičce tvář. Miminku prdelku. Kočce čumák. Politikovi knír. Ale líbat dopisy? I to se dá. V Holandsku budou letos olíbávat obálky. Proč? Protože bude Valentýn a protože to nic nestojí.

12.2.2015 v 0:05 | Karma: 13,90 | Přečteno: 648x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

„A ten Komenský je něco jako Lenin?“

Zeptal se mě žáček holandské 3B na školním výletě do Naardenu, když jsem se třídě již po několikáté snažila vysvětlit, proč by si při návštěvě mauzolea měli sundat čepici.

5.2.2015 v 22:15 | Karma: 23,85 | Přečteno: 1650x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Svoboda a jeho bratři

Bylo nebylo (ale vlastně opravdu bylo) dvacet bratrů. Poté jich zbylo jen pět. Nyní je jich sedm. 

14.7.2014 v 22:55 | Karma: 12,17 | Přečteno: 431x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Jak jsme na Bali pláž hledali - a našli školu.

„Stejně budeš jednou učitelka“, škádlíval mě tatínek při nedělních obědech. „ Jsi celá bába“. Jídávali jsme ve svátečním pokoji pod obrazem jeho maminky v dětských letech. S pusou plnou jablečného kompotu jsem přemýšlela, jestli po té holčičce s růžovou mašlí zdědím nejen kulatý obličej a modré oči, ale i profesi. Učitelkou ale byla i má druhá, hnědooká babička a tak jsem rodinnému „prokletí“ neunikla.

13.7.2014 v 17:10 | Karma: 17,32 | Přečteno: 552x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Malý a šikovný – byl jednou jeden mostek

I když jsem poměrně velká a humpolácká, mám ráda malé a šikovné věci. Nosím například malý kapesní nožík. Dostala jsem ho od tatínka s tím, že každý správný chlap by měl jeden mít. Tatínek říkával, že se mi bude hodit. Měl pravdu. Malá a šikovná vývrtka na víno je kompaktní a vždy při ruce. 

20.5.2014 v 7:43 | Karma: 20,42 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Den s 16. obrněnou – Plzeň 2014

„Honzíku, vstávej, máš hlídku!“ Jsou čtyři hodiny ráno a já jsem ráda, že netřepou mnou a nemusím ven do mrazu. Brácha vklouzne do bot, nasadí si helmu a než rozhrne dvojité dveře vojenského stanu, přiloží do kamen. Je 4. května 2014 a předměstí Plzně hlásí 0 stupňů. V roce 1945 prý taková zima nebyla. Pootevřenými dveřmi se dovnitř vloudí silná vůně benzínu a vyjetého oleje. Je všudypřítomná a pro military nadšence návyková. Jsem tu hostem krátce a tak jí ještě vnímám. Než se smísí s kouřem z polních kamínek a mne se opět zmocní spánek, zahlédnu zavírajícími se plachtovými dveřmi děla a kulomety. 

6.5.2014 v 10:10 | Karma: 20,33 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Fotoblogy

Eva Zwemmer Tauerová

Gili Trawangan - ostrov, na kterém se lítá

Člunem tam a zpátky jen ráno a večer. Žádná auta, pouze koňmo tažené povozy. Kosmopolitní cestovatelská směsice ze všech koutů světa. Bílé pláže a zelené eukalypty. Horké dny a chladivé noci. Potápění se žraloky. Noční tanec s ohněm. Večeře na pláži. Koktejly a magické houbičky. To je indonéský párty ostrov Gili Trawangan.

24.4.2014 v 21:13 | Karma: 23,00 | Přečteno: 2302x | Diskuse| Cestování

Eva Zwemmer Tauerová

Chrochtání těžké není. Těžší je rozdat si to v kuchyni.

Chcete vědět, jak v Holandsku poznají německého špióna? A nebo jakou má Holanďan žízeň? Co je těžší vyslovit - kanál nebo cibule? A co Holanďané dělají, když tahají staré krávy ze škarpy? Pojďte si udělat menší vážnou-nevážnou procházku holandštinou.

18.4.2014 v 8:13 | Karma: 26,89 | Přečteno: 3223x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1623x
Češka do nedávna zatoulaná v Nizozemí a nyní přesazená do východního Německa. Toulám se i nadále ráda a hodně. Mám pár oblíbených míst doma i v Evropě. Táhne mě to i dál, ale jsem srab a bojím se v letadle. Zato ráda řídím. Po cestě ráda fotím, ráda se potkávám s místními lidmi a povídám si s nimi, ráda ochutnávám místní jídla, která se posléze snažím připravit doma a nutím své okolí, aby je se mnou zkoušelo. No, a s chutí dělám rovněž svojí práci, což je nikdy nekončící snaha přesvědčit děti ve škole, aby se ode mě naučily něco anglicky.